Història

Història de la orquestra de la UPC

L’Orquestra de la Universitat Politècnica de Catalunya va ser fundada l’any 2000, per iniciativa de Lluís Carné i Miguélez, amb el recolzament de l’aleshores vicerector d’extensió universitària, Helio Piñon Pallarés. Des de l’inici la creació de l’orquestra fou concebuda com un complement a les corals que ja formaven part de la UPC: la Coral Arquitectura i la Coral del Campus de Terrassa. El concert inaugural va ser el dia 21 de març de 2000, en commemoració del 125è aniversari de la fundació de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona. En aquell primer concert s’interpretaren obres de Mozart, Telemann, Brahms i el Te Deum de Charpentier. Aquell dia l’orquestra estava formada per 16 estudiants i professors de la UPC, amb la col·laboració de quatre instrumentistes professionals de reforç.

Ja des de l’inici, una de les característiques principals de l’Orquestra és que els seus components són majoritàriament membres de la comunitat universitària (estudiants, professors i personal administratiu), si bé mai s’ha tancat la porta a la participació de persones de fora de la universitat. Rarament, en ocasions molt esporàdiques, hem demanat la col·laboració d’algun instrumentista professional aliè a al universitat. A causa d’aquesta decisió, els nombre de components és molt variable d’un any a l’altre i, en algunes ocasions, la falta de músics d’alguna secció en concret obliga a anar adaptant el repertori.

També cal remarcar que alguns dels components, un cop acabada la seva vinculació laboral o d’estudis a la universitat, continuen assistint als assaigs i col·laborant amb l’orquestra.

En l’actualitat l’Orquestra de la UPC compta amb una trentena llarga d’instrumentistes, però en algun curs s’ha arribat a superar la cinquantena de components.

Des dels inicis, la col·laboració amb els diferents grups corals de la universitat (especialment amb la Coral Arquitectura, amb la que comparteixen director), ha estat molt estreta i, pràcticament, totes les actuacions són conjuntes.

El repertori és molt variat, i comprèn obres de tots els estils i èpoques. En podem destacar:

• J. S. Bach: cantates 50, 140 i 147; concert per a dos violins i orquestra.
  • W. A. Mozart: Spätzen-Messe, Krönungs-Messe, Concert per a piano i orquestra núm. 23, diverses cantates maçòniques, fragments d’Idomeneo o el Requiem.
  • G. F. Händel: fragments de l’oratori El Messies i Judes Macabeu, Coronation Anthems, Fireworks suite.
  • Vivaldi: Gloria, concert per a dues flautes i orquestra.
  • Michael Haydn: Requiem (1a audició a la península ibèrica).
  • Joseph Haydn: diverses misses breus, Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze i algunes simfonies.
  • F. Mendelssohn: El somni d’una nit d’estiu.
  • C. W. Gluck: Orfeo ed Euridice.
  • L. van Beethoven: Chorfantasie i altres petites obres simfònico-corals.
  • D. Xostakòvitx: Petita suite per a orquestra.
  • J. Brahms: Obertura acadèmica, Variacions sobre un tema de Haydn.
  • J. Rutter: Magnificat.
  • C. Saint-Saëns: Oratori de Nadal.
  • També hem interpretat fragments d’òperes de Verdi, Donizetti, Rossini, Mascagni, Puccini o Offenbach.
  • Aiximateix hem interpretat nombroses obres de compositors catalans com ara Amadeu Vives, Armando Blanquer, Enric Morera, Cristòfor Taltabull, oaquim Cassadó, Manuel Blanch o Miquel Querol.

Pel que fa a actuacions, a més de participar en els actes acadèmics propis de la universitat (inauguracions de curs, honoris causa, congressos, etc.), també hem fet nombrosos concerts a la ciutat de Barcelona i Catalunya. D’altra banda hem actuat a Ciutat de Mallorca, Zarautz, Sant Sebastià, Sanxenxo, Ponteareas, Algemesí, Maó, Ciutadella, Madrid, Saragossa, Osca, Avinyó, París i Viena.